Електронна търговия

Общи условия и Политика за поверителност на онлайн магазин

С развитието на дигиталната икономика се увеличава броя на активни онлайн платформи, предоставящи покупко-продажба на стоки и/или услуги. За законосъобразно функциониране на всеки онлайн магазин, е задължително наличието на Общи условия и Политика за поверителност. Предоставянето на възможност за запознаване с тях дава информация за правата и задълженията на купувача и търговеца, създава сигурност и изгражда доверие за осъществяване на дистанционни продажби.

1. Общи условия

Какво представляват Общите условия?

Общите условия на практика представляват поредица от клаузи, в които са уредени правата и задълженията на продавача и на купувача при сключване на договор за покупко-продажба.

Минимално необходимо съдържание

  • Описание на правата и задължение на купувачите (потребителите) и на продавача
  • Условия за изпълнение на договора, условия за плащане, начина на доставка, датата, на която продавачът се задължава да достави стоката или да извърши услугата
  • Клаузи за разпределение на разноските във връзка с изпълнение на договора
  • Условия и срокове за рекламация
  • Данни за онлайн търговеца
  • Право на отказ

В общите условия трябва да фигурира задължително и правото на всеки потребител да се откаже от договора от разстояние (да се откаже от закупената онлайн стока) в 14-дневен срок от получаването й, без да дължи посочване на конкретна причина за това.
Полезна практика е в Общите условия да се включи формуляр за упражняване на правото на отказ от договора, който е предвиден в Закона за защита на потребителите и Директива 2011/83/ЕС относно правата на потребителите.
Обръщаме внимание, че има стоки, които не подлежат на връщане. В определени случаи пък Общите условия могат да предвиждат само замяна или само възстановяване на суми, платени от клиента и условията, при които става това.

  • Гаранция на стоката

Следва да е посочено и че стоката има гаранция, както и в какъв срок тази гаранция обслужва стоката. Отбелязваме, че в българското и европейското законодателство е заложена законова гаранция от минимум 2 години, която всеки търговец следва да предоставя на купувачите си.

Санкции

  • Липсата на Общи условия или на част от задължителното за тях съдържание може да доведе до санцкии от Комисията за защита на потребителите в размер до 10 000 лева и повече.
  • Друга изключително важна причина всеки търговец да има налични Общи условия на интернет страницата си (онлайн магазина), е гаранцията, която той си осигурява при неизпълнение на някое задължение. Например, ако търговецът е обещал на потребителя, че ще достави стоката в срок от 2 дни, но закъснее, то за потребителя има възможност да подаде жалба в КЗП за недоставяне в срок, а санкцията за това е от 500 до 5000 лева. В случай обаче че в Общите условия е предвидено, че търговецът няма да отговаря ако причината за това е в куриерската фирма или поради друго обстоятелство, продавачът се освобождава от неблагоприятни последици.

2. Политика за поверителност

Не по-малко важна за търговеца е и Политиката за поверителност, доколкото при извършване на онлйан търговия неминуемо се събират лични данни на клиента. Тези лични данни се събират, обработват и съхраняват в изпълнение на изискванията на Регламент 2016/679 за защита на личните данни (GDPR) и Закона за защита на личните данни.

Съдържание

Политиката за поверителност включва:

  • Вида на събираните и обработвани данни
  • Цел на обработка
  • Начин на събиране, използване, съхранение и защита
  • Лица с оторизиран достъп
  • Сток на съхранение

Санкции

Комисия за защита на личните данни налага значителни глоби в размер на ¼ от световния оборот на дружествата за неизпълнение на задълженията им съгласно Регламента за защита на личните данни.

Настоящата статия не представлява правен съвет и цели единствено да запознае читателите с техните права по темата. За повече информация и съдействие или нужда от консултация, можете да се свържете с нас на тел. +359890445447 или чрез някой от другите канали за връзка с Адвокатско дружество „Дилова и Партньори“.

Нашите адвокати ще Ви съдействат с изготвяне на Общи условия, и Политика за защита на личните данни, отчитайки спецификата на Вашия бизнес и предлаганите от Вас стоки и услуги. Нашата професионална юридическа помощ ще Ви даде възможност за адаптиране на
документите към променящите се изисквания относно потребителската защита и ще избегне засягане на чужди авторски права.