Финансово право

Скрининг на чуждестранни инвестиции

Национален механизъм за скрининг на преките чуждестранни инвестиции, свързани със сигурността или обществения ред

На 11.03.2024 г. влиза в сила Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите, който имплементира механизъм за скрининг на преките чуждестранни инвестиции в съответствие с Регламент (ЕС) 2019/452. Основната цел на промените е да бъдат осигурени мерки срещу инвестиции, които биха могли да застрашат националната сигурност или обществения ред в България.

  • Новият закон предвижда разрешителен режим за някои категории инвеститори, които едновременно са:

– граждани/имат седалище/имат контрол/ включително пряк или непряк контрол върху конкретната инвестиция извън Европейския съюз и
– са направили или възнамеряват да направят пряка чуждестранна инвестиция в България.

  • Законът обхваща преките чуждестранни инвестиции, включително тези които:

– дават възможност за ефективно участие в управлението или контрола на дружество, извършващо стопанска дейност;
– имат за цел установяването или поддържането на трайни и преки връзки между чуждестранния инвеститор и предприемача или предприятието, на когото или на което е предоставен капиталът, за да извършва стопанска дейност в България;
– разширяване на капацитета на съществуващо предприятие, диверсификацията на производството на предприятие с продукти, които не са били произведени преди това, както и създаването на ново място за извършване на дейността;
– увеличаването на капитала на обекта на инвестицията под условие, че акциите бъдат придобити от чуждестранния инвеститор.

  • Предварителното разрешение е необходимо, когато чуждестранната инвестиция има за предмет следните области на дейност:

– критична инфраструктура, физическа или виртуална, вкл. свързана с енергетиката, транспорта, водите, здравеопазването, комуникациите, медиите, обработката или съхраняването на данни, въздухоплаването, отбраната, изборна или финансова инфраструктура, чувствителни съоръжения, както и земя и недвижимо имущество, които са от решаващо значение за използването на такава инфраструктура;

– критични технологии и изделия, вкл. изкуствен интелект, роботика, полупроводници, киберсигурност, въздухоплавателни и отбранителни технологии, технологии за съхраняване на енергията, квантови и ядрени технологии, както и нанотехнологии и биотехнологии;

– доставката на критични ресурси, вкл. на енергия или суровини, както и върху продоволствената сигурност;
– достъп до чувствителна информация, включително лични данни, или способността да се контролира такава информация;
– свобода и плурализъм на медиите.

  • Инвестицията трябва да отговаря и на поне едно от следните условия:

– Чрез осъществяването на инвестицията се придобива собствеността на най- малко 10% от капитала на предприятие, което оперира в страната, или
– Стойността на инвестицията надвишава прага от 2 000 000 евро или левовата им равностойност; или
– Чрез осъществяването на инвестицията се придобива собствеността на най- малко 10% от капитала на предприятие, което оперира в страната и извършва високотехнологични дейности; или
– Инвестицията е нова инвестиция, която надвишава прага от 2 000 000 евро или левовата им равностойност.

  • Изключения:

Законът предвижда и чуждестранни инвестиции, които не отговарят на посочените по-горе общи условия, но въпреки това подлежат на предварително разрешение:

  1. Отделни инвестиции по предложение на член на Междуведомствения съвет за скрининг с компетентност в съответния сектор, в който ще се реализира инвестицията;
  2. Преки чуждестранни инвестиции, когато са направени от лица в обекти и дейности, свързани с производство на енергийни продукти от нефт и продукти от нефтен произход в обекти, част от или прилежащи към критична инфраструктура;
  3. Преки чуждестранни инвестиции с чуждестранен инвеститор от Русия или Република Беларус;
  4. Преки чуждестранни инвестиции, за които има данни, че могат да окажат въздействие върху сигурността и обществения ред;
  5. Когато в капитала на чуждестранния инвеститор има пряко или непряко участие на държава извън Европейския съюз, в това число значително финансиране от държавен орган.
  6. Процедурата за подаване на заявление за разрешение

Производството се образува посредством заявление по образец (като то ще бъде налично на български и английски език), подадено от чуждестранния инвеститор чрез Българска агенция за инвестиции до Междуведомствения съвет за скрининг.

Срокът за разглеждане на инвестицията е 45 дни, като той може да бъде удължен еднократно с до 30 дни с решение на Междуведомствения съвет за скрининг.

Решението представлява индивидуален административен акт, с оглед на което същото подлежи на обжалване по реда на АПК.

  • Административни санкции

За предоставяне на неточна, непълна или подвеждаща информация в заявлението за разрешаване на пряка чуждестранна инвестиция или осъществяване на пряка чуждестранна инвестиция без издадено разрешение, в нарушение на условията по издадено условно разрешение или при неизпълнение на наложена ограничителна мярка се предвиждат глоби или имуществени санкции в размер на 5% от стойността на инвестицията, но не по-малко от 50 000 лева.

Настоящата статия не представлява правен съвет и цели единствено да запознае читателите с техните права по темата. За повече информация и съдействие или нужда от консултация, можете да се свържете с нас на тел. +359890445447 или чрез някой от другите канали за връзка с Адвокатско дружество „Дилова и Партньори“.

Нашите адвокати ще Ви съдействат с анализ относно категорията инвеститор, в която попадате, вида инвестиция, която желаете да направите съгласно тълкуването на закона и изготвяне и подаване на заявление за издаване на предварително разрешение за пряка инвестиция в Република България с оглед провеждане на бърза и успещна процедура.